ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
امروزه خاورمیانه بیدار شده است. چنانچه ملتهای تونس، مصر، یمن، بحرین و ... بهپاخاستهاند و حقوق خویش را خواستارند، بازگشت به هویت خویش، آزادی و رهایی از اسارت حاکمان زورگو و ستمپیشه و برونرفت از وابستگی به غرب از مهمترین خواستههای این ملتها است. بیداری ملتها - بهصورت عام - و ملتهای مسلمان - بهصورت خاص - بر حوزههای گوناگون تأثیر میگذارد. حوزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در هر حوزه در زیر مجموعههای آن نیز تأثیرگذار خواهد بود.
از جمله حوزههایی که بیداری اسلامی بر آن تأثیرگذار بوده، غرب و نگاه آن است. نگاه غرب - که برخاسته از نگاه اندیشمندان غربی است - به خاورمیانه و بیداری اسلامی، دو نگاه است. برخی بیداری اسلامی را حق طبیعی ملتهای مسلمان میدانند و با آن همراه هستند. برخی دیگر بیداری اسلامی را تهدیدی برای خود میدانند و تلاش دارند بیداری اسلامی رخ ندهد و در صورت رخ دادن آن، به منافع آنها آسیبی نرساند. اما پذیرش و عدم پذیرش بیداری اسلامی از سوی اندیشمندان و نخبگان غربی، برخاسته از نوع نگاه آنان به اسلام است. به دیگر سخن، بدبینی به بیداری اسلامی، پیامد نگاه بدبینانهی اندیشمندان و نخبگان غربی به اسلام است؛ لذا بیداری اسلامی را تهدید میدانند. و همچنین نگاه خوشبینانه به بیداری اسلامی، نتیجهی نگاه نخبگان غربی به اسلام است؛ لذا بیداری اسلامی را تهدید نمیدانند و از آن حمایت میکنند.